Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 18 lipca 2021

40 mln. zł. na autobusy w ramach programu "Kangur"! Część z gmin zrezygnowała! Dlaczego? - szczegóły

 TEMAT: Bezpieczeństwo gospodarcze - transport publiczmy.

---------------------------------------------

40 mln. zł. na autobusy w ramach programu "Kangur"! Część z gmin zrezygnowała! Dlaczego? - szczegóły

--------------------------------------------------------------------------------------------

Przeczytaj także:

POZNAŃ | Mały/Wielki sukces Modertrans Poznań, kolejne tramwaje na "eksport". - szczegóły

W związku z niedawnym zakończonym programem Kangur organizowanym przez Narodowy Fundusz Gospodarki Wodnej i Ochrony Środowiska, postanowiliśmy zwrócić się do tej instytucji zadając poniżej przytoczone pytania, odpowiedź otrzymaliśmy w błyskawicznym tempie, której fragmenty cytujemy poniżej:

"Szanowny Panie, w odpowiedzi na wniosek (...) w zakresie programu priorytetowego „System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) - KANGUR– Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informuje jak poniżej. 

 1. Proszę podać nazw gmin/samorządów które wycofały się z programu, oraz o podanie przyczyn tych faktów jeśli są one znane. 

Wnioskodawcy którzy wycofali się z realizacji projektu wraz z wyjaśnieniami: 

 Gmina Radomin, 

 Gmina Grudziądz, 

 Gmina Korzenna, 

 Gmina Gietrzwałd, 

 Gmina Tykocin. 

Znane NFOŚIGW główne powody rezygnacji, to pogorszenie się sytuacji finansowej ww. gmin oraz zbyt niski procent dofinansowania w formie dotacji. Podkreślić należy, iż podmiot wycofujący wniosek o dofinansowanie nie musi podać przyczyn rezygnacji – stanowi to jego uprawnienie. Zatem celem uzyskania informacji o konkretnych i kompletnych przesłankach rezygnacji z dofinansowania należy zwrócić się bezpośrednio do ww. gmin. 

 2. Proszę o podanie nazw gmin/samorządów, których wnioski o dofinansowanie zostały odrzucone oraz powody odrzuceń przedmiotowych wniosków. Gminy, których wnioski zostały odrzucone: 

 Gmina Przytyk: Powodem odrzucenia wniosku było niespełnienie kryterium dostępu nr 1 (Wniosek jest złożony w terminie określonym w regulaminie naboru), 

 Gmina Trawa Wołoska, Gmina Siemiatycze, Gmina Żarnowiec: Powodem odrzucenia wniosków ww. gmin było niespełnienie kryterium dostępu nr 3 (Wniosek jest kompletny i prawidłowo podpisany, wypełniono wszystkie wymagane pola formularza wniosku oraz dołączono wszystkie wymagane załączniki.), 

 Gmina Ogrodzieniec: Powodem odrzucenia wniosku było niespełnienie kryteriów jakościowych dopuszczających nr 1, 2 i 5 (tj.: Kryterium nr 1: Osiągnięcie efektu ekologicznego, rozumianego jako uniknięcie emisji nie mniej niż: CO2 o 10 Mg/rok, pyłu PM10 o 0,05 kg/rok, NOx o 0,8 kg/rok, benzo-α-pirenu o 1,0*10-5 kg/rok (zakup minimum jednego nowego elektrycznego autobusu szkolnego jako alternatywy dla zakupu autobusu spalinowego).
Kryterium nr 2: Realność wdrożenia przyjętego rozwiązania, zagwarantowania dotrzymania deklarowanego efektu ekologicznego poprzez eksploatację zakupionych elektrycznych autobusów szkolnych wraz z wytworzoną do ich prawidłowego funkcjonowania infrastrukturą techniczną lub urządzeniami umożliwiającymi eksploatację zakupionych pojazdów (w tym: uprawdopodobnienie osiągnięcia i utrzymania trwałości rzeczowej i ekologicznej, realistyczny harmonogram wdrażania). Ocenie podlega koncepcja wdrożenia przyjętego rozwiązania, na którą składają się opisy tras na których będą jeździć elektryczne autobusy szkolne i uzasadnienie ilości pojazdów w odniesieniu do potrzeb transportowych wnioskodawcy.
Kryterium nr 3: Poprawność kalkulacji kosztów pod warunkiem zaakceptowania ich kwalifikowalności w poszczególnych kategoriach, w tym kosztów uzyskania efektu ekologicznego w przeliczeniu na 1 Mg unikniętej/zredukowanej emisji zanieczyszczeń, kosztów eksploatacyjnych nowo wytworzonej infrastruktury (elektryczne autobusy szkolne wraz z całą infrastrukturą do ich prawidłowego działania)).

3. Czy w związku z zaoszczędzonymi środkami poprzez wycofanie się czy też odrzuceniem wniosków planowane jest ponowne uruchomienie programu "Kangur" by dać szansę samorządom na odpowiednie przygotowanie się do projektu?

Na chwilę obecną nie została podjęta decyzja o otwarciu kolejnego naboru w ramach programu: System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) – Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły.(...)"


40 mln zł na ekologiczny transport dzieci do szkoły na obszarach wiejskich


Jest bezpieczny, przyjazny środowisku, a przede wszystkim niezbędny – ekologiczny transport podnosi jakość życia w regionach wiejskich. Dzięki wsparciu NFOŚiGW, w wysokości prawie 40 mln zł z programu „Kangur”, autobusy elektryczne będą woziły dzieci do szkół w kolejnych 16 gminach. 16 czerwca 2021 r. podpisano umowy w tej sprawie.

Mniej zanieczyszczeń, lepsza jakość życia

Środki na zakup zeroemisyjnych autobusów pochodzą z programu priorytetowego „System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) – KANGUR – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, którego celem jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. Z programu „Kangur” NFOŚiGW dofinansuje przedsięwzięcia zmniejszające zużycie paliw w transporcie w gminach. Dzięki atrakcyjnemu dofinansowaniu samorządy z obszarów wiejskich mogą zakupić ekologiczne autobusy, znacząco poprawiając komfort podróży dzieci do szkoły.

Inwestujemy w rozwiązania niosące lepszą jakość życia ludzi. Ekologiczny transport to konkretne korzyści dla mieszkańców – mniejsze zanieczyszczenie powietrza i mniejszy hałas – a jednocześnie dla samorządów i operatorów taboru, którzy dzięki nowoczesnym technologiom będą mogli łatwiej i taniej organizować komunikację w regionie. Program „Kangur” to istotny element naszych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu. Dzięki prawie 40 mln zł wsparcia z NFOŚiGW kolejne gminy wiejskie i miejsko-wiejskie już niebawem będą mogły cieszyć się z zeroemisyjnych autobusów służących dzieciom w bliższej i dalszej przyszłości – podkreślił  minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, który spotkał się z samorządowcami po podpisaniu umów. 

Atrakcyjne dofinansowanie, kompleksowe rozwiązania

W drugiej edycji programu „Kangur” wsparcie otrzyma 16 gmin. To Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski. Wszystkie otrzymają dofinansowania w postaci dotacji – łącznie to 34,2 mln zł, czyli 85% przyznanych środków. Dwanaście gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW. Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczą na zakup 16 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów.

Niezależnie od skali i budżetu programu stawiamy na kompleksowość, a jednocześnie elastyczność rozwiązań, by nasi beneficjenci, w szczególności w regionach lub sektorach z największymi wyzwaniami,  mogli jak najlepiej wykorzystać dostępne środki. Rosnące zainteresowanie programem „Kangur”, w połączeniu z aktywnością mniejszych gmin w innych naszych programach, pozwala z optymizmem patrzeć na proces zrównoważonego rozwoju elektromobilności w Polsce – powiedział prof. Maciej Chorowski, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Lorkowski podsumował z kolei: Budżet drugiej edycji „Kangura” wynosił 55,41 mln zł, z czego 11,47 mln zł przeznaczono na pożyczki. NFOŚiGW otrzymał 26 wniosków o dofinansowanie w formie dotacji i 17 wniosków o dofinansowanie w formie pożyczki. Bardzo cieszy nas duże zainteresowanie programem i liczymy na to, że gminy, które dziś podpisują umowy w programie „Kangur”, równie chętnie skorzystają z dofinansowania na wymianę floty autobusowej z wykorzystaniem innych naszych instrumentów wsparcia, umożliwiających dofinansowanie rozwoju transportu zeroemisyjnego.

Sześć wniosków nie spełniło kryteriów dostępu i nie mogło uzyskać finansowania, a 4 wnioskodawców finalnie zrezygnowało z podpisania umowy.

Ilość goni jakość

Polska jest największym producentem autobusów elektrycznych w Europie. Jednocześnie jest jednym z liderów, jeśli chodzi o liczbę autobusów zeroemisyjnych w transporcie. W Polsce są zarejestrowane 484 autobusy elektryczne. Tylko w tym roku (do końca kwietnia) przybyły 52 takie pojazdy. Oznacza to wzrost o 126% r.d.r. Jednocześnie w I kwartale tego roku w Polsce zamówiono 266 autobusów elektrycznych, a kolejnych 105 sztuk było uwzględnionych w procedurach przetargowych (79) lub czekało na potwierdzenie finansowania [dane za JMK Analizy Rynku Transportowego]." - informuje NFGWiOŚ

PILEA w Słupcy...

Testy/prezentacja autobusu szkolnego PILEA od ARP E-Vehicles odbyły się także w Słupcy 21 maja 2021r. Na prezentację praktyczną, przejazd po mieście zaproszono lokalnych włodarzy samorządów oraz media. Na okres wakacyjny zapowiedziano uruchomienie "testowej, turystycznej" linii: Słupca - Powidz, Powidz - Słupca. Do dnia dzisiejszego autobus się w mieście nie pojawił, ani nie stworzono tej turystycznej linii. Jednak wakacje się jeszcze nie skończyły i być może ten plan nadal jest aktualny.

Pomimo iż doszło do prezentacji autobusu w Słupcy żaden z samorządów z Powiatu Słupeckiego nie wziął udziału w programie "Kangur" organizowanym przez NFGWiOŚ.

O prezentacji autobusu w Słupcy pisaliśmy w artykule pt.:

Polski autobus elektryczny PILEA zostanie zaprezentowany w Słupcy! - szczegóły, film

Film podglądowy z prezentacji autobusu Pilea w Słupcy:

Film promocyjny autobusu PILEA:

#NFGWiOŚ #NarodowyFunduszGospodarkiWodnej #Kangur #Pilea #Rafako #ARPEVehicles #EVehicles #SolecKujawski #RafakoEbus #samorządy #Słupca #powiatSłupecki #wielkopolskie #Wielkopolska #ARPSA #ARP #autobus #komunikacjamiejska #komunikacja #transport #transportpubliczny #AgencjaRozwojuPrzemysłu #AgencjaRozwojuPrzemusłuSA #SkarbPaństwa #Uzbekistan #elektromobilność

--------------------------------------------------------------------------------------------

Zdjęcie podglądowe:

https://www.powiat-slupca.pl/wp-content/uploads/2021/05/3.jpg (Starostwo Powiatowe w Słupcy, podlinkowane - nie kopiowane)

--------------------------------------------------------------------------------------------

Źródło informacji:

- odpowiedź NFGWiOŚ/tekst własny

- http://nfosigw.gov.pl/o-nfosigw/aktualnosci/art,1812,40-mln-zl-na-ekologiczny-transport-dzieci-do-szkoly-na-obszarach-wiejskich.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz