Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 31 stycznia 2021

Polski autobus elektryczny PILEA zostanie zaprezentowany w Słupcy! - szczegóły, film

 TEMAT: Bezpieczeństwo Gospodarcze - Komunikacja.

--------------------------------------------------

Polski autobus elektryczny PILEA zostanie zaprezentowany w Słupcy! - szczegóły, film

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Przeczytaj także:

Strefy Płatnego Parkowania uchwalane z naruszeniem prawa? Prokuratura zaskarża decyzję radnych! - szczegóły

AKTUALIZACJA Z DNIA 19.05.2021r.:


"Powiat Słupecki będzie pierwszym samorządem, który odwiedzi innowacyjny autobus elektryczny przystosowany do przewozu dzieci i młodzieży szkolnej. Prezentacja odbędzie się w najbliższy piątek (21.05.) o godz. 10:00 na parkingu przy głównym wejściu do Starostwa Powiatowego w Słupcy. Zaproszenie do udziału w wydarzeniu otrzymali wójtowie i burmistrzowie gmin powiatu słupeckiego, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani ekologicznym środkiem transportu.


Pilea, ARP E-Vichles Sp. z o.o.
(podlinkowane, nie kopiowane
- Starostwo Powiatowe w Słupcy)

Pokaz autobusu odbędzie się w ramach Tour de Pilea, podczas którego ARP E-Vehicles Sp. z o.o., spółka zależna Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., zaprezentuje swój produkt w kilkunastu miastach i gminach w kraju. Słupca będzie pierwszym ośrodkiem w Polsce, w którym autobus elektryczny zostanie pokazany. W ramach spotkania planowany jest również wspólny przejazd zaproszonych gości ulicami miasta.


ARP E-VEHICLES promuje w ten sposób ekologiczny transport zbiorowy i swój nowoczesny pojazd elektryczny marki Pilea. Na trasie przejazdu znajdzie się kilkanaście miast i gmin, których przedstawiciele będą mogli zapoznać się z najnowocześniejszymi, przyjaznymi dla środowiska rozwiązaniami technicznymi.


Autobus Pilea jest efektem wielu lat prac badawczych i koncepcyjnych doświadczonego zespołu polskich inżynierów i konstruktorów. Od początku został zaprojektowany i skonstruowany jako autobus elektryczny, a nie jako adaptacja konstrukcji z silnikiem spalinowym. Zawiera wiele nowatorskich rozwiązań.


„Wszystkie baterie zamiast na dachu zostały umieszczone pod podwoziem, co nie przeszkodziło w uzyskaniu niskiej podłogi na całej długości autobusu. Pozwoliło to również na ograniczenie wysokości nadwozia do niespełna 3,2 m. i obniżenia środka ciężkości pojazdu, co poprawiło jego parametry trakcyjne, wpływając pozytywnie na zachowanie autobusu w czasie pokonywania nawet najtrudniejszych zakrętów. Wykonanie szkieletu w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych oraz użycie elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych obniżyło masę pojazdu, a w konsekwencji zwiększyło jego zasięg o ok. 10%. Wielofazowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi gwarantuje większą sprawność i przeciążalność silnika, lepsze osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu. Zastosowanie baterii NMC (litowo-jonowych) pozwala na ładowanie stacjonarne i zasięg od 140 do ponad 300 km. Autobus wykonany jest w prawie 60% z polskich komponentów. Dzięki silnikowi elektrycznemu jest cichy i ekologiczny, a zastosowany w pojedzie system rekuperacji powoduje, że jest także tani w eksploatacji. Poprzez wyposażenie w rampę i układ przyklęku jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. ARP E-VEHICLES posiada w ofercie autobusy miejskie i podmiejskie oraz w specjalnej wersji do przewozu dzieci (zwane potocznie Gimbusami), wszystkie w wariantach o długości 8,5 oraz 10,0 metrów.


Prezentowany model ma długość 8.5 metra i jednorazowo może zabrać na pokład do 36 pasażerów, w tym 29 osób na miejscach siedzących. Wyposażony jest w baterie NMC o pojemności 142 kWh zapewniające zasięg do 140 km oraz własną ładowarkę pokładową, dzięki czemu nie wymaga specjalnej infrastruktury do ładowania. Posiada na wyposażeniu hybrydowy system ogrzewania (spalinowo-elektryczny), klimatyzację, elektroniczne tablice kierunkowe, monitoring wizyjny, darmowe Wi-Fi i ładowarki do telefonów” – informuje Piotr Bewziuk, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży ARP E-Vehicles Sp. z o.o.


Warto wspomnieć skąd wzięła się wdzięczna nazwa autobusu t.j. Pilea. W ostatnich miesiącach został rozstrzygnięty konkurs na nazwę autobusu. Spośród prawie 250 propozycji największe uznanie zdobyła nazwa, którą firma ARP E-VEHICLES już oficjalnie się posługuje. Jej genezą jest łacińska nazwa zielonej rośliny doniczkowej, która potocznie nazywana jest pieniążkiem. Niektórym roślinom domowym nadaje się wręcz magiczne właściwości, tak jest również i w tym przypadku. Popularny pieniążek odpowiedzialny jest za oszczędność i powodzenie finansowe. PILEA jest więc taka jak autobus ARP E-V, kompaktowa, zielona, przyjazna dla środowiska i oszczędna. Z pewnością przyszłym nabywcom przyniesie wiele korzyści nie tylko finansowych, a jej wpływ na otoczenie i środowisko poprawi jakość życia pasażerów i wielu mieszkańców." - poinformowano na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Słupcy

***

Autobusy Rafako dla samorządów. Czy dojadą do Słupcy?! - szczegóły, film

***

Autobusy Rafako dla Słupcy i Powiatu Słupeckiego? O sprawie jako pierwszy poinformował portal Słupca: Konkretnie i tylko konkretnie., w komunikacie o następującej treści:


Czy do transportu zbiorowego na terenie naszego powiatu będą niebawem wykorzystywane autobusy elektryczne?


Jak przekazał wczoraj (28.01.2021r.) na sesji Starosta Jacek Bartkowiak:


"22 stycznia gościliśmy w starostwie prezesa Mariusza Wdowczyka z firmy ARP – E-Vehicles produkującej autobusy elektryczne. Rozmowa dotyczyła możliwości pozyskania funduszy zewnętrznych i wykorzystania tego typu pojazdów do przewozów pasażerskich na terenie naszego powiatu. O zaplanowanych wspólnych działaniach będziemy już niebawem informować."


Starosta dodał także, że przedstawiciele firmy podjęli rozmowy również z władzami miasta Słupca."


W związku z tym postanowiliśmy bardziej zbadać sprawę. Z tym że zaczniemy od początku...


Jak na rynku autobusów w Polsce pojawiły się autobusy Rafako?


Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. i RAFAKO S.A. sfinalizowały umowę zakupu przez ARP S.A. spółki celowej RAFAKO EBUS. Podpisana 28 września 2020 r. umowa obejmuje również zakup przez RAFAKO EBUS, już jako spółki w 100% zależnej od ARP S.A., zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci oddziału w Solcu Kujawskim. ARP S.A. przejmuje tym samym kontrolę nad projektem RAFAKO polegającym na opracowaniu i homologacji prototypu innowacyjnego autobusu elektrycznego. 


Realizacja projektu autobusu elektrycznego wpisuje się w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Efekty prac RAFAKO nad stworzeniem nowego modelu autobusu, z uzyskaną homologacją, otwierają możliwość pozyskania rynku zbytu po uruchomieniu w ramach spółki celowej seryjnej produkcji autobusów elektrycznych.

Prototyp autobusu elektrycznego to efekt prac wyspecjalizowanego i doświadczonego w branży zespołu pracowników. Pojazd o długości 8,5 metrów predysponowany jest do specjalistycznych celów np. dowozu uczniów do szkół zarówno w przestrzeniach miejskich, jak i podmiejskich. Produkt odpowiada zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, które stawiają na poprawę bezpieczeństwa transportu młodzieży. Obecnie żaden producent krajowy i zagraniczny funkcjonujący na rynku polskim nie dysponuje pojazdem o podobnych parametrach.


- Polska należy do liderów eksportu autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej. To bardzo perspektywiczny rynek nie tylko w wymiarze unijnym, ale i krajowym. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny, a od 2025 możemy się spodziewać, że w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców nie będą sprzedawane autobusy spalinowe. W ARP S.A. dostrzegamy potencjał tego rynku - widzimy jednak nie tylko korzyści biznesowe, ale też pozytywy związane z ochroną środowiska i rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Przejęcie RAFAKO EBUS to istotny krok w realizacji tych celów, które wpisują się w misję ARP S.A. - powiedział Paweł Kolczyński, Wiceprezes Zarządu ARP S.A.


Celem ARP S.A. jest rozwój w ramach spółki celowej produktu autobusu elektrycznego. Plany obejmują również przygotowanie nowych prototypów dłuższych pojazdów, oraz wejście na rynki polskie i zagraniczne. Są one zbieżne z trendami związanymi z ograniczeniem emisji spalin, elektromobilnością i sprzyjają rozwojowi innowacyjnych polskich produktów.


Prognozy dotyczące przyszłości rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Według Electric Bus Market 2013-2025, światowy rynek autobusów elektrycznych będzie rósł rocznie o ok. 17 proc. Trend ten jest zauważalny również w Polsce. Jeszcze w 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny. Z kolei tylko w pierwszej połowie br. polscy przewoźnicy odebrali 67 miejskich elektrobusów, co stanowi 20% udziału w tym runku.


RAFAKO S.A. przekazując projekt autobusu elektrycznego w całości do ARP S.A. koncentruje się na rozwoju w branży energetycznej, która jest główną domeną jej działalności.


Sprzedaż EBUS-a wynika ze strategii koncentracji RAFAKO na głównej działalności Spółki. Sprzedajemy aktywa, które nie są z nią związane i nie angażujemy dalszych środków w start upy, nawet tak interesujące jak projekt elektrycznego autobusu. Jestem przekonany, że w rękach ARP S.A. projekt, który doprowadziliśmy do tak zaawansowanej fazy nabierze odpowiedniego rozmachu. RAFAKO chce być obecne na rynku budownictwa energetycznego i instalacji ochrony środowiska dla energetyki i w tych obszarach upatrujemy możliwości dalszego rozwoju Spółki. Tu mamy największe doświadczenie i własne technologie sprawdzone na wielu realizacjach - powiedział Radosław Domagalski - Łabędzki, wiceprezes RAFAKO S.A.


Skąd pieniądze na autobusy Rafako?


ARP E-Vehicles z ofertą e-busa dla samorządów


ARP E-Vehicles Sp. z o.o., spółka zależna Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., podczas konferencji „Autobus elektryczny w każdej gminie” przedstawiła samorządom ofertę elektrycznego autobusu. Zeroemisyjny, lekki, zwrotny, łatwy w prowadzeniu i niskopodłogowy jest odpowiedzią na potrzeby organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego. Produkt odpowiada zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, które obsługują transport miejski i podmiejski.


- W ARP dostrzegamy potencjał rynku elektromobilności, nie tylko ze względu na jego innowacyjny charakter, tak bliski działalności naszej spółki, czy też jego znaczenie dla ochrony środowiska, ale także z powodów biznesowych. Dlatego w zeszłym roku kupiliśmy RAFAKO EBUS, wraz z projektem elektrycznych autobusów. Dziś są one rozwijane przez zależną od Agencji Rozwoju Przemysłu spółkę ARP E-Vehicles. Autobusy dostępne są w dwóch wersjach: 8,5 m i 10 m długości. Odpowiadają one zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, dla których ważne jest bezpieczeństwo transportu dzieci i młodzieży – powiedział Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.


Rozwój elektromobilności w Polsce prowadzony jest m.in. przez program e-bus, w ramach którego Rada Ministrów uruchomiła dwa projekty wspierające władze lokalne w zakupie autobusów elektrycznych. Programy: Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły 2020 oraz Zielony transport publiczny dysponują łączną kwotą 1 360 000 000 zł. Celem programów jest zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie takich przedsięwzięć, które przyczynią się do obniżenia zużycia paliw w transporcie.


Od stycznia 2021 roku władze terytorialne mogą się ubiegać o dofinansowanie, w formie pożyczki lub dotacji, przeznaczone na zakup nowych elektrycznych autobusów szkolnych oraz leasing nowych bezemisyjnych autobusów elektrycznych, nowych trolejbusów wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej. Co więcej środki finansowe będzie można wykorzystać na  modernizację i/lub budowę infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania oraz szkolenie kierowców i mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów.



- Autobus elektryczny produkowany przez ARP E-Vehicles jest odpowiedzią na potrzeby samorządów i spółek operatorskich w zakresie rozwoju bezemisyjnego transportu publicznego. Jest to produkt zaprojektowany i zbudowany całkowicie od podstaw jako pojazd elektryczny przez najlepszych polskich inżynierów i konstruktorów. Umieszczenie baterii pod podłogą przełożyło się na łatwość jego prowadzenia oraz zwiększyło poziom bezpieczeństwa podróży. Pomimo kompaktowych rozmiarów nasz autobus zapewnia komfortowe warunki przejazdu nawet 85 pasażerom. Autobus elektryczny ARP E-Vehicles to lekki, zwrotny i tani w eksploatacji pojazd polskiej produkcji, który doskonale sprawdzi się w komunikacji miejskiej i podmiejskiej, jak również jako autobus bezpiecznie dowożący dzieci i młodzież do szkół - powiedział Mariusz Wdowczyk, prezes ARP E-Vehicles Sp. z o.o.


Dlaczego akurat te autobusy...?


Najważniejszym faktem jest to, że wyprodukowane autobusy byłyby pojazdami pochodzącymi ze spółki Skarbu Państwa, ponieważ właścicielem tej spółki od września 2020r. jest właśnie Państwo.


Nie można też nie odnieść wrażenia, że promowanie tych autobusów jest decyzją popychaną stricte polityczną. Gdyby zakup spółki okazał się "klapą", opozycja z całą pewnością wytknęłaby marnotrawienie publicznych środków w dobie pandemii Covid-19.

Oczywiście nie ma w tym nic złego, by ze środków publicznych zakupiono te autobusy, czy też konkurencyjnego Autosana także Państwowego, pod warunkiem, że linie autobusowe będą faktycznie służyły obywatelom efektywnie, a sam zakup pojazdów nie będzie tylko zabiegiem sztucznego wspierania spółki.


Kolejną kwestią są ich niewielkie wymiary, które przeszły zadowalające testy w miastach tj.: Konin (Stare Miasto), Ostrów Wielkopolski, czy w Łomży oraz Warszawie.


Oprócz rynku polskiego, 16 grudnia 2020r. z wizytacją we fabryce ARP E-Vilchles w Solcu Kujawskim była delegacja z Taszkientu, stolicy Uzbekistanu. Goście zainteresowani są zakupem autobusów elektrycznych z przeznaczeniem do przewozu trustów pomiędzy miejscami kultu religijnego w swoim kraju. 

Podczas prezentacji i przejażdżki Ebusem, Panowie z zapoznali się z historią firmy, konstrukcją i największymi zaletami autobusów. W tym przypadku rozważane jest także uruchomienie produkcji licencyjnej w tymże kraju.


Jakie linie można by utworzyć w powiecie Słupeckim?


Powidz - Strzałkowo - Słupca i druga linia Słupca - Giewartów - Kosewo - Ostrowite - Orchowo (opcjonalnie Kosewo sezonowo).

Trzecia linia mogłaby być np.: Słupca - Zagórów.


Nie wiadomo jak mogłoby to wyglądać na samym terenie miasta Słupcy, jako tzw. linie miejskie jednak byłoby wskazane, aby centrum Słupcy było skomunikowane z dworcem PKP, który jest jednak na uboczu miasta. Należałoby też spojrzeć przychylnie np. na miejscowość Piotrowice, która już zabudowaniami właściwie połączyła się ze Słupcą i na pierwszy rzut oka nie widać jakoby to były dwie inne miejscowości.


Oczywiście są to tylko przykładowe trasy podane jako wizja hipotetyczna autora samego tekstu, nie realny plan działania. Bo oczywiście to ustalą sami decydenci. A kursy wyżej podanych przykładowych linii oczywiście powinny się odbywać z pkt. A do B i B do A.


Oczywiście powinno się także wziąć pod uwagę ewentualne awarie, przeglądy czy choćby wypadki z udziałem ów pojazdów i potrzeba by była zabezpieczenia choćby jednego, zapasowego dodatkowego pojazdu tego typu na "zajezdni".

Przeczytaj także:

Kolejny sukces Autosana! Elektryki pojadą do Częstochowy, sprawdź jakie i za ile! 

- Polski "Modertrans" dostarczy tramwaje dla MPK Wrocław! - szczegóły w artykule


Poniżej prezentujemy Państwu autobus Rafako w postaci filmów:




#Pilea #Rafako #ARPEVilchles #EVilchles #SolecKujawski #RafakoEbus #samorządy #Słupca #powiatSłupecki #wielkopolskie #Wielkopolska #ARPSA #ARP
#autobus #komunikacjamiejska #komunikacja #transport #transportpubliczny #AgencjaRozwojuPrzemysłu #AgencjaRozwojuPrzemusłuSA #SkarbPaństwa
#Uzbekistan #elektromobilność

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Zdjęcie podglądowe:

- https://www.powiat-slupca.pl/wp-content/uploads/2021/05/3.jpg (Starostwo Powiatowe w Słupcy, podlinkowane - nie kopiowane)

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Źródło informacji:

- https://www.facebook.com/ARPEVehicles/posts/837191683758610 (Konin)
- https://www.facebook.com/ARPEVehicles/posts/866623744148737 (Ostrów Wielkopolski)
- https://www.facebook.com/ARPEVehicles/posts/899911630819948 (Łomża)
- https://www.facebook.com/ARPEVehicles/posts/881484272662684 (Uzbekistan)
- https://www.arp.pl/dla-mediow/aktualnosci/arp-s.a.-i-rafako-s.a.-finalizuja-umowe-przejecia-rafako-ebus
- https://www.arp.pl/dla-mediow/aktualnosci/arp-e-vehicles-z-oferta-e-busa-dla-samorzadow
- https://www.facebook.com/slupca.konkretnie/posts/762686817690456
- https://www.powiat-slupca.pl/index.php/19281/ (Prezentacja, powiat słupecki - zapowiedź)

1 komentarz:

  1. Elektromobilność to krok w stronę czystej i zrównoważonej przyszłości transportu. Bez emisji, cichy napęd, i oszczędność. Odkryj radość jazdy, dbając o środowisko. https://e-zpue.com/akcesoria-dla-elektromobilnosci/

    OdpowiedzUsuń