Łączna liczba wyświetleń

piątek, 9 października 2020

Koleje Dolnośląskie: Odebrano pierwsze Elfy 2. Zamówienie z 2022 roku, w dobie kryzysu dla polskiej PESY! Ile składów kupiono i za ile? - FILM, szczegóły

 TEMAT: Bezpieczeństwo Gospodarcze Polski.

-----------------------------------------------------------------------------

Koleje Dolnośląskie: Odebrano pierwsze Elfy 2. Zamówienie z 2022 roku, w dobie kryzysu dla polskiej PESY! Ile składów kupiono i za ile? - FILM, szczegóły

-----------------------------------------------------------------------------

Przeczytaj także:

Poznański producent tramwajów zawarł pierwszą umowę eksportową. Dokąd trafią tramwaje z Poznania? - szczegóły


AKTUALIZACJA Z DNIA 20.08.2022r.:


" Udało się wcześniej, niż planowano! Od 18 sierpnia Dolnoślązacy mogą już podróżować EZT Elf2 Kolei Dolnośląskich. Spółka zakupiła łącznie 25 takich pojazdów od bydgoskiej Pesy, dostarczono na razie dwa z nich. Są nowoczesne, przestronne i ekologiczne, a każdy Elf2 jest wykonany z materiałów, które w 90% nadają się do recyklingu. " - poinformowały KD załączając dodatkowo poniższy film


W I kwartale 2022r. KD zdecydowały się zwiększyć zamówienie o czym informujemy w poniższym linku:

Koleje Dolnośląskie zamawiają 12 Elf-ów 2 od bydgoskiej PESY. - szczegóły

Film:

***

Koleje Dolnośląskie: Zamówiono kolejne Elfy 2. Zamówienie w dobie kryzysu dla polskiej PESY! Ile składów kupiono i za ile?

***

AKTUALIZACJA Z DNIA 16.04.2021r.: 


Ważny dzień (25.03.2021r.) dla Kolei Dolnośląskich. Spółka i PKO Bank Polski podpisały dziś umowę na kredyt konsolidacyjny. Konsolidacja zadłużenia spowoduje przekazanie wszystkich zobowiązań, sięgających 442 mln złotych, do największego polskiego banku. Równocześnie prezes KD przekazał prezesowi PESA Bydgoszcz oświadczenie o skorzystaniu z prawa opcji na kolejne pociągi Elf2.

Wydarzenia te uświetnił swoją osobą minister Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, który przypomniał o przejmowaniu kolejnych linii kolejowych przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego oraz podkreślił wagę przywracania na nich połączeń, szczególnie w tych miejscach, gdzie dostęp do transportu publicznego jest utrudniony. Podziękował także wojewódzkim władzom samorządowym oraz prezesowi PKO Banku Polskiego za dotychczasową współpracę, która przekłada się na rozwój regionu. – Mam nadzieję, że będzie kontynuowana i doprowadzi do realizacji kolejnych projektów – powiedział minister Dworczyk.

Nowy kredyt umożliwi Kolejom Dolnośląskim spłatę dotychczasowych zobowiązań inwestycyjnych oraz kontynuację projektu taborowego. W najbliższych latach do dyspozycji Kolei Dolnośląskich trafi 19 nowych składów: 6 trójczłonowych pociągów hybrydowych Impuls II, które dostarczy Newag oraz 13 pięcioczłonowych pociągów Elf 2 z bydgoskiej PESY.

– Pomimo trudnej sytuacji epidemicznej chcemy kontynuować plany inwestycyjne w regionie. Z PKO Bankiem Polskim od lat współpracujemy przy kluczowych dla rozwoju regionu projektach. Pozwala to z optymizmem patrzeć na realizację nie tylko obecnych ale przede wszystkim dalszych planów rozwojowych Kolei Dolnośląskich – powiedział Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, a jego aktywa sięgają 382 mld zł. Obsługuje 11 milionów klientów indywidualnych, ponad 500 tys. polskich firm, a także budżety większości województw i miast wojewódzkich.

– PKO Bank Polski współpracuje z samorządami, wspierając rozwój Polski i Polaków. Cieszymy się, że dzięki nowej umowie z Kolejami Dolnośląskimi, wkrótce mieszkańcy Dolnego Śląska będą mogli korzystać z dodatkowych 19 nowoczesnych i przyjaznych środowisku pociągów, które dostarczą polskie firmy – powiedział Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego.

PKO Bank Polski (w ramach konsorcjum z BGK) jest kredytodawcą dla realizowanego przez samorząd województwa projektu budowy Dolnośląskiego Centrum Sportu w Jakuszycach o wartości 186 mln złotych oraz planuje współfinansować budowę Dolnośląskiego Centrum Onkologicznego, która będzie kosztować około 200 mln złotych. Od ponad 26 lat wspiera też organizację Biegu Piastów. Umowa z Kolejami Dolnośląskimi wzmocni strategiczną współpracę z samorządem województwa, a jej wartość przekroczy 882 mln złotych.

– To rekordowa umowa, która pozwala jeszcze bardziej wzmocnić kondycję finansową spółki. Obecnie Koleje Dolnośląskie spłacają także zobowiązania z lat wcześniejszych, które ograniczały ich zdolność kredytową i zmuszały do ograniczania inwestycji taborowych i infrastrukturalnych. Teraz to się zmieni. Oprócz tego dodatkowe finansowanie pozwoli na dalszy rozwój i uruchomienie jeszcze większej liczby połączeń, dzięki zwiększeniu w najbliższych latach parku taborowego przewoźnika – wskazuje Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.

Kredyt konsolidacyjny obejmuje kredyty inwestycyjne przekraczające kwotę 340 mln złotych, które pozwolą na refinansowanie inwestycji taborowych zrealizowanych w minionych latach oraz sfinansowanie realizowanego od 2020 roku projektu taborowego. Całość zobowiązań uzupełnią 102 mln złotych kredytów obrotowych na sfinansowanie podatku VAT.

– Jesteśmy w trakcie realizacji największego projektu taborowego w historii Kolei Dolnośląskich, wartego ponad pół miliarda złotych. Zapewniam jednak, że nie powiedzieliśmy w tej sprawie ostatniego słowa. Cały czas pracujemy nad tym, aby maksymalnie wykorzystać opcje zakupowe a współpraca z PKO Bankiem Polskim stwarza przed nami nowe możliwości – podkreśla Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Co ważne, warunki umowy z bankiem nie blokują nam realizacji innych inwestycji, szczególnie w naszą infrastrukturę – dodaje.

Okres spłaty kredytu został zaplanowany do 2036 roku. Finansowanie odpowiada okresowi amortyzacji nowego taboru, który wynosi 14 lat. W praktyce oznacza to, iż raty kapitałowe spłacanego kredytu są porównywalne z rocznymi odpisami amortyzacyjnymi, zaliczanymi w bieżące koszty funkcjonowania spółki. W związku z tym Koleje Dolnośląskie nie będą musiały szukać innych źródeł pokrycia luki płynnościowej, która wystąpiłaby w przypadku krótszego (do roku 2030) finansowania kredytowego zaplanowanych inwestycji. Prezes Damian Stawikowski: – Spółka zaciągając zobowiązanie na możliwie najdłuższy okres nie obciąża swojej płynności, co daje jej możliwość dalszego rozwoju. W przypadku dofinansowania unijnego, w przyszłości możliwe jest bezkosztowe spłacenie zobowiązań i tym samym podjęcie nowych, na zakup nowych pojazdów, by powiększyć flotę pojazdów Kolei Dolnośląskich.


Nowoczesne pociągi – kapitał na przyszłość


Dzięki tej umowie Koleje Dolnośląskie zdecydowały się na skorzystanie z przysługującego im prawa opcji i do pięciu pociągów Elf2 z zamówienia podstawowego dołożyły kolejnych osiem. Dzięki temu na Dolny Śląsk trafi w sumie trzynaście nowych, pięcioczłonowych składów z PESA Bydgoszcz a pierwsze wyjadą na trasy już w 2022 roku.

W umowie podpisanej z producentem 29 września ubiegłego roku pomiędzy przewoźnikiem i PESA Bydgoszcz, ujęto pięć elektrycznych pociągów Elf2 wraz z prawem opcji, umożliwiającym zamówienie w przyszłości kolejnych dwudziestu składów. Ogłoszone rozszerzenie zamówienia zwiększy wartość kontraktu o 232 mln złotych.

– Systematycznie rozszerzamy sieć połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Nasz samorządowy projekt przejmowania od państwa nieczynnych dotychczas linii i przywracania ich do ruchu pasażerskiego jest zaawansowany i wymaga stałego rozwijania taboru naszego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich. Nowoczesne pociągi Elf2 mogą zabrać na pokład ponad 540 pasażerów dlatego idealnie odpowiadają potrzebom mieszkańcom Dolnego Śląska, którzy z każdym rokiem coraz chętniej korzystają z kolei regionalnej – podkreśla marszałek Przybylski.

Wartość całego zamówienia w bydgoskiej Pesie sięgnie 377 mln złotych, a jeden pociąg będzie kosztował 29 mln złotych. Nowy tabor pozwoli Kolejom Dolnośląskim oraz samorządowi województwa dolnośląskiego kontynuować rozwój siatki połączeń w regionie w kolejnych latach. Ostatnie składy zostaną przekazane przewoźnikowi do połowy 2023 roku.

– Zamierzamy nadal intensywnie inwestować w rozwój kolei w regionie. Pomijając sytuację epidemiczną, dane statystyczne jednoznacznie wskazują, że kolej jest jednym z najpopularniejszych środków transportu wśród Dolnoślązaków. To dla nas jasny sygnał, że warto kontynuować jej rozwój – deklaruje Tymoteusz Myrda, koordynujący transport kolejowy w zarządzie województwa.


Co ważne, Koleje Dolnośląskie nadal mogą rozszerzyć kontrakt z PESA Bydgoszcz o kolejne 12 sztuk.

– Od samego początku naszym zamiarem było zakupienie największej możliwie liczby nowych pociągów w ramach tego projektu taborowego. W zeszłym roku zamówiliśmy 11 pociągów, w tym 6 hybryd z Newagu, dzisiaj wyraziliśmy wolę zwiększenia tego zamówienia o kolejnych osiem, nowoczesnych składów. Cały czas pracujemy także nad tym, aby maksymalnie wykorzystać opcje zakupowe. Mamy na to jeszcze trochę czasu – kończy prezes Stawikowski.


Komfortowe wyposażenie pociągów

Wybrany przez Koleje Dolnośląskie model Elf2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych zaprojektowanych przez PESA Bydgoszcz. Składy mogą rozwijać prędkość maksymalną sięgająca 160 km/h. Do tej pory PESA dostarczyła przewoźnikom kolejowym w Polsce i za granicą ponad 550 autobusów szynowych i zespołów trakcyjnych, w tym 47 składów Elf2.

– Dzięki skorzystaniu z opcji Koleje Dolnośląskie będą dysponować flotą 13 nowoczesnych pięcioczłonowych Elfów2. Te niskoemisyjne, komfortowe i bezpieczne pojazdy idealnie odpowiadają potrzebom kolei aglomeracyjnych i regionalnych. Jestem przekonany, że zarówno pasażerowie jak i  obsługa pociągów będą z nich zadowoleni, co przełoży się na kolejne zamówienia w ramach opcji – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz.

Nowe pociągi posiadają 250 miejsc siedzących. W sumie będą mogły zabrać na pokład ponad 540 pasażerów. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa pasażerów Elfy2 będą wyposażone w klimatyzację, WiFi, miejsce do przewozu rowerów, dwa miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, miejsce na większe bagaże oraz monitoring. Dodatkowo producent będzie zobowiązany do serwisowania pociągów do poziomu P3.2.


Elf 2 na wrocławskim dworcu

Podpisaniu umów towarzyszyła również krótka prezentacja pojazdu z rodziny Elf2, który specjalnie na tę okazję przyjechał z Bydgoszczy do Wrocławia. W okolicach południa dziennikarze, miłośnicy kolei oraz zwykli podróżni mieli możliwość obejrzenia z każdej strony egzemplarza handlowego produktu Pesy. Oczywiście z załogą Kolei Dolnośląskich na pokładzie, która zadbała także o to, aby każdy gość opuścił pokład z firmowym gadżetem.

***

Koleje Dolnośląskie: Umowa na Elfy 2 podpisana! Zamówienie w dobie kryzysu dla polskiej PESY! Ile składów kupiono i za ile?

fot. Koleje Dolnośląskie
zdj. nie kopiowane - podlinkowane
Koleje Dolnośląskie i PESA Bydgoszcz podpisały umowę na dostawę pięciu nowych 5-członowych EZT. ELFy 2 pojawią się na dolnośląskich torach za dwa lata. Wartość kontraktu to 145 milionów złotych. To kolejne działania samorządu województwa, który jest właścicielem przewoźnika, zmierzające do eliminacji wykluczenia transportowego Dolnoślązaków.



W urzędzie marszałkowskim podpisano dziś umowę na dostawę pięciu nowych 5-członowych pociągów elektrycznych dla Kolei Dolnośląskich. Kontrakt o wartości 145 milionów złotych zrealizuje PESA Bydgoszcz. Zakup nowych pociągów to, obok systematycznego przejmowania linii kolejowych przez dolnośląski samorząd, kolejny krok na drodze do zwiększenia dostępu do nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego.

Eliminacja wykluczenia transportowego to strategiczne zadanie, jakie postawiły przed sobą władze Dolnego Śląska. Jego realizacja polega m.in. na działaniach zmierzających do odtworzenia dawnej siatki funkcjonalnych linii kolejowych poprzez przejmowanie i remontowanie zamkniętych szlaków oraz na systematycznym rozwoju samorządowego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich.

– Mocno stawiamy na kolej, bo to transport szybki, bezpieczny, ale również ekologiczny. Przejmowanie kolejnych tras kolejowych i zakup nowych pociągów to ważne elementy naszej strategii rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego. Chcemy zapewnić do niego dostęp wszędzie tam, gdzie to jest możliwe i temu będą służyć nowe pociągi naszego przewoźnika – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województw Dolnośląskiego– Bez efektywnego transportu nie ma mowy o dynamicznym rozwoju regionu, dlatego traktujemy nasze działania jako inwestycję w przyszłość. Zapewniam, że zarówno w procesie przejmowania i uruchamiania linii kolejowych, jak i dalszych zakupów taboru, nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa – deklaruje Marszałek.

Wartość zamówionych w PESA Bydgoszcz pociągów to 145 milionów złotych. Przewoźnik sfinansuje je częściowo wkładem własnym, pozyskanym z kredytu inwestycyjnego, a część środkami unijnymi w ramach umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

–  Zakup pięciu Elfów 2 finalizuje pierwszy etap projektu POIiŚ „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym”. Skuteczne realizowanie projektów unijnych zależy od spełnienia najważniejszych warunków: zabezpieczenia środków własnych i sprawnej realizacji harmonogramów – komentuje wicemarszałek Marcin Krzyżanowski–  Wiedząc, jak istotne z punktu widzenia naszej strategii transportowej jest kupno nowego taboru, poczyniliśmy kroki, które zagwarantowały realizację tego projektu. Po pierwsze zostaliśmy gwarantem kredytu inwestycyjnego, jaki Koleje Dolnośląskie otrzymały na zakup pociągów. Po drugie – stale monitorowaliśmy harmonogram projektu, który ani przez moment nie był zagrożony. Dzisiaj możemy się cieszyć, że nasze wsparcie KD przyniosła oczekiwany przez władze województwa skutek – kończy.

Nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich torach za 22 miesiące. Przez okres trwałości projektu dedykowane będą do obsługi Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego i realizować połączenia na dwóch liniach: Oleśnica – Wrocław Główny – Siechnice – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice.

Co ważne, nowe pociągi uwolnią pojazdy, które do tej pory realizowały połączenia na tych liniach i pozwolą Kolejom Dolnośląskim skierować je na linie przejmowane aktualnie od PKP PLK.

– Nowe pociągi pozwolą na rozwój kolei aglomeracyjnej Wrocławia. To projekt ważny z wielu względów – uwolni miasto od korków, pozwoli na dalszy jego rozwój, a przede wszystkim wpisze się w naszą strategię walki z wykluczeniem komunikacyjnym na Dolnym Śląsku – wyjaśnia Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa.

Zadowolenia z podpisania umowy na nowe pociągi nie kryje również Zarząd Kolei Dolnośląskich.

– Cieszymy się, że do parku Kolei Dolnośląskich trafią kolejne nowoczesne pociągi. PESA i jej produkty ma swoje miejsce w krótkiej historii spółki i jestem przekonany, że Elf 2 zapisze w niej kolejny, znakomity rozdział. Szczególnie, że te kilkanaście miesięcy poprzedzających dzisiejszą umową było bardzo intensywnych dla całych Kolei Dolnośląskich. Za ten wysiłek chciałbym w tym momencie moim kolegom z zarządu oraz wszystkim pracownikom KD, zaangażowanym w ten projekt, podziękować. Dziękuję również władzom województwa, które wspierały nas na każdym etapie – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.  – Jako przewoźnik regionalny traktujemy każdy swój ruch inwestycyjny jako inwestycję na rzecz województwa i jego mieszkańców. W spółce przygotowujemy już plany operacyjne obsługi linii przejmowanych przez UMWD, szukamy również źródeł finansowania na 20 kolejnych Elfów 2, które możemy zamówić z opcji – zapewnia Stawikowski.

– Koleje Dolnośląskie to jeden z symboli sukcesu przewozów regionalnych w Polsce. Jesteśmy dumni z tego, że PESA, dzięki dostarczanym pojazdom, może być częścią tego sukcesu. Elfy2, które dostarczymy KD, to nowoczesne, dobrze zaprojektowane pojazdy, które będą wyprodukowane w oparciu o nasze najlepsze doświadczenia i innowacyjne rozwiązania. Jestem przekonany, że pasażerowie, jak i  obsługa pociągów, będą z nich zadowoleni – podsumowuje Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.


Pojazdy ELF2 należą do najnowszej generacji elektrycznych zespołów trakcyjnych zaprojektowanej przez PESA Bydgoszcz SA.

Dostarczane pojazdy będą posiadały 5 członów po 8 par drzwi na stronę pojazdu. Wnętrze będzie wykonane w wersji aglomeracyjnej. Prędkość eksploatacyjna pojazdów to 160 km/h. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa pasażerów przewidziano: klimatyzację, WiFi, miejsce do przewozu rowerów, 2 miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, miejsce na większy bagaż, oraz przewidziano monitoring. 

Wnętrze oparto na ergonomicznie przestronnym module 1900mm. Z punktu widzenia wzornictwa i nowych technologii uwagę zwracają całkowicie nowe rozwiązania oparte o m.in. profile aluminiowe czy projektory LED. Wiele elementów wykonano z estetycznego i trwałego anodowanego aluminium (półki, naroża zabudowy, elementy sufitu), natomiast w strefie bezpośredniego kontaktu ściany z pasażerem pozostawiono cieplejsze tworzywa. Modułowy system zabudowy pozwala na łatwe personalizowanie pojazdów, usprawnia budowę, serwis czy wymianę elementów.

W pojazdach zamontowane będą również defibrylatory AED mające chronić życie pasażerów w przypadku chorób krążenia.

Zamówienia tego typu udzielane polskim zakładom mają bardzo znaczny wpływ na zmniejszenie szalejącego w Polsce kryzysu gospodarczego. Oby było podobnych zakupów jak najwięcej!
#Pesa #Bydgoszcz #Elf2 #ElfII #PesaBydgoszcz #KD #kolejedolnośląskie #kolej #pociąg

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Zdjęcie podglądowe:

- https://www.kolejedolnoslaskie.pl/wp-content/uploads/2020/09/ELF2_KD3-scaled.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Źródło informacji:

- https://www.kolejedolnoslaskie.pl/beda-nowe-pociagi-umowa-na-elfy2-podpisana/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz