TEMAT: Bezpieczeństwo Gospodarcze Polski.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Spolonizowany AW-139 oferta dla armii w programie "Perkoz". MON zamawia jednak AW-149, ale czy to one mają zastąpić Mi-2? - szczegóły
-------------------------------------------------------------------------------------------------
![]() |
foto: Ray Peace AW-139 Maltańskich Sił Zbrojnych |
Czy AW-149 na pewno będzie Perkozem?
AW-149 miałby zastąpić Mi-2 gdyby miał być rzeczywiście Perkozem - bo tak naprawdę nie wiadomo czy to Perkoz - tak tylko sobie określił to Defence 24.
AW-149 może uzupełnić W-3 i może zastąpi Mi-8T, ale na pewno nie zastąpi Mi-2. Nie wiadomo też czy będą te 32 szt., czy mniej czy może więcej (oby). Teraz MON na szybko zamawia nowy typ śmigłowca AW-149 naszym zdaniem potencjalnie jako następcę Mi-8, bo Mielec jest obłożony zamówieniami z innych Państw, a te 4 szt. zamówione w grudniu 2021r. nie zaspokoją w pełni potrzeb Wojska Polskiego. Wtedy nikt nie przewidywał otwartego konfliktu u sąsiada na pełną skalę. Teraz się im oczy otworzyły (politykom, decydentom w MON*), że potrzeba szybko śmigłowców, no to kupują kolejny typ ze Świdnika. Tak czy inaczej dobrze, że kupują to jest jak najbardziej na plus. Ale potrzeba ich więcej niż 32 szt. i potrzebny jest też AW-169/139 by zastąpić te Mi-2 i uzupełnić W-3. Same S-70i i AW-149 tego nie zrobią.
AKTUALIZACJA Z DNIA 14.12.2021r.:
Odkąd Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny było już wiadomo, że grupa Leonardo, do której należą zakłady WSK PZL Świdnik zaoferuje maszynę AW-139.
PZL Świdnik (Leonardo) deklaruje, że jeśli wojsko wybierze ich maszynę to uczyni starania, by podczas produkcji zwiększyć potencjał produkcji polskich firm oraz by ostateczny montaż odbywał się we włoskich zakładach ulokowanych w Świdniku.
Uwagę przykuwa także istotny chwyt marketingowy. Pierwotnie maszyna jest określana jako AW-139, w przypadku spolonizowanej wersji Leonardo nawiązując do świdnickich maszyn typu W-3 np. W-3 Sokół, Głuszec, Anakonda czy Procjon postanowił z oryginalnej nazwy usunąć literę "A" tworząc samo W-139.
![]() |
foto: Alberto Cucini |
Poniżej zamieszczamy treść tweet-a opublikowanego na Twitterze przez PZL Świdnik:
"💬 Cesare Caccia: "Chcemy utrzymać zdolność PZL-Świdnik jako OEM i utworzyć linię montażu końcowego, centrum szkolenia i wyposażenia #W139. Chcemy, aby był to śmigłowiec 100% Made in Poland ".
Nie da się ukryć, że gdyby udzielono zamówienia PZL Świdnik na maszyny z programu "Perkoz" to miałoby to pozytywne skutki dla polskiej gospodarki, zwłaszcza regionu Lubelskiego i dałoby pracę kilku tysiącom ludzi w tym regionie.
Jednocześnie w Polsce toczą się dwa postępowania dot.: analizy opłacalności modernizacji śmigłowców Sokół z wersji W-3W i W-3WA do wersji W-3PL lub W-3 WPW (Wsparcia Pola Walki) oraz zakupu nowych silników do śmigłowców PZL W-3 Sokół, o czym piszemy w dwóch poniższych artykułach:
1."Czarne chmury nad Sokołem "WPW - Wsparcia Pola Walki". Co dalej? - analiza"
2. "Silniki w wersji FADEC do Sokołów! Ile i za jaką kwotę?"
31 marca 2021r. natomiast pojawiła się z samego rana, lakoniczna i niepotwierdzona informacja o rzekomym wstrzymaniu programu "Perkoz" o czym informujemy w artykule:
- Wojskowy program śmigłowcowy "Perkoz" wstrzymany?!
#PZLŚwidnik #Leonardo #Sokół #W139 #Perkoz #AW139 #wojsko #armia #śmigłowiec #WojskoPolskie
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Zdjęcie podglądowe:
- https://www.jetphotos.com/photo/9499920
- https://www.jetphotos.com/photo/9884833
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Źródło informacji:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz